Tuesday, May 24, 2016

Kelemahan Jin & Syaitan Yang Perlu Kita Fahami Untuk Memerangi Mereka Dengan Pertolongan Daripada Allah

Walaupun jin dan syaitan mempunyai kemampuan yang tidak dimiliki oleh manusia, tetapi Al Quran dengan tegas menyatakan bahawa hakikat yang sebenarnya ialah jin dan syaitan serta tipu daya mereka itu adalah lemah. Berikut adalah kelemahan-kelemahan jin dan syaitan:

1.    Jin & Syaitan tidak dapat mengalahkan orang-orang yang soleh

Ia telah dinyatakan di dalam Surah Al Hijr, ayat 39 dan 40 di mana Jin & Syaitan tidak dapat mengalahkan orang-orang yang kuat berpegang kepada perintah Allah S.W.T.

قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَلَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ
Iblis berkata: "Ya Tuhanku, oleh sebab Engkau telah memutuskan bahwa aku sesat, pasti aku akan menjadikan mereka memandang baik (perbuatan maksiat) di muka bumi, dan pasti aku akan menyesatkan mereka semuanya,
(Al Hijr: 39)

إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ

kecuali hamba-hamba Engkau yang mukhlis di antara mereka".
(Al Hijr:40)

·         Mukhlis adalah orang-orang yang teleh diberi taufik untuk mentaati segala petunjuk dan perintah Allah S.W.T.


Oleh sebab itu, sama-samalah kita memperbaiki keimanan kita kepada Allah agar Allah sentiasa memberikan kita taufik dan hidayah untuk kekal istiqamah mengikuti segala perintahNya.


2.    Jin takut dan taat kepada Nabi Sulaiman


Allah telah mengurniakan mukjizat kepada Nabi Sulaiman di mana Nabi Sulaiman dapat menakluki jin dan syaitan sehingga semuanya taat dan melakukan semua kerja atas perintahnya.

Ia telah ditegaskan berdasarkan Ayat Suci Al Quran:

فَسَخَّرْنَا لَهُ الرِّيحَ تَجْرِي بِأَمْرِهِ رُخَاءً حَيْثُ أَصَابَ
Kemudian Kami tundukkan kepadanya angin yang berhembus dengan baik menurut ke mana saja yang dikehendakinya,
(Surah Shad: 36)


وَالشَّيَاطِينَ كُلَّ بَنَّاءٍ وَغَوَّاصٍ
dan (Kami tundukkan pula kepadanya) syaitan-syaitan semuanya ahli bangunan dan penyelam,
(Surah Shad: 37)


وَآخَرِينَ مُقَرَّنِينَ فِي الْأَصْفَادِ
dan syaitan yang lain yang terikat dalam belenggu.
(Surah Shad: 38)
Mukjizat ini telah diberikan kepada Nabi Sulaiman atas doanya seperti di dalam ayat Al Quran di bawah:

قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِي وَهَبْ لِي مُلْكًا لَا يَنْبَغِي لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِي ۖ إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ
Ia berkata: "Ya Tuhanku, ampunilah aku dan anugerahkanlah kepadaku kerajaan yang tidak dimiliki oleh seorang juapun sesudahku, sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Pemberi".
(Surah Shad: 35)

Doa Nabi Sulaiman inilah yang menyebabkan Rasulullah tidak jadi untuk mengikat jin yang datang dengan melemparkan anak panah ke muka beliau. Dalam sebuah hadits Muslim dikatakan:

“Dari Abu Darda berkata : “Suatu hari Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bangun, tiba-tiba kami mendengar Rasulullah mengatakan: “Aku berlindung kepada Allah darimu”, kemudian Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam juga berkata: “Allah telah melaknatmu” sebanyak tiga kali. Rasulullah lalu menghamparkan tangannya seolah-olah beliau sedang menerima sesuatu. Ketika Rasulullah selesai shalat, kami bertanya: “Wahai Rasulullah, kami mendengar anda mengatakan sesuatu yang belum pernah kami dengar sebelumnya. Kami juga melihat anda membukakan kedua tangan anda”. Rasulullah menjawab: “Barusan Iblis, musuh Allah datang membawa anak panah api untuk ditancapkan di muka saya, lalu aku berkata: “Aku berlindung kepada Allah darimu” sebanyak tiga kali, kemudian saya juga berakata: “Allah telah melaknatmu dengan laknat yang sempurna” sebanyak tiga kali. Kemudian saya bermaksud untuk mengambilnya. Seandainya saya tidak ingat doa saudara kami, Sulaiman, tentu saya akan mengikatnya sehingga menjadi mainan anak-anak penduduk Madinah” (HR. Muslim).


3.    Syaitan takut dan lari daripada sebahagian hamba Allah yang teguh keimanannya kepada Allah

Apabila seorang Islam betul-betul patuh dan berpegang teguh kepada ajaran Islam dan melaksanakan setiap perintah Allah serta sentiasa memperbaiki keimanannya kepada Allah setiap masa, syaitan akan menjadi takut dan lari.

Syaitan amat takut kepada sahabat Rasulullah SAW, Umar Al Khattab r.a. di atas ketaqwaannya yang tinggi kepada Allah SWT.
Dalam sebuah hadis riwayat Imam Tirmidzi, Rasulullah SAW bersabda kepada Umar Al Khattab r.a.
“Sesungguhnya syaitan amat takut kepadamu, wahai Umar”
(HR. Tirmidzi)

Syaitan bukan sahaja takut kepada Umar Al Khattab r.a. tetapi juga kepada seorang Islam yang benar-benar taat dan beriman dengan teguh kepada Allah. Di dalam Al Bidayah Wan Nihayah, Ibnu Katsir pernah mengutip sebuah hadis seperti berikut ini:

“Sesungguhnya orang mukmin akan dapat mengawal (mengalahkan) syaitan sebagaimana salah seorang daripada kalian yang dapat mengawal untanya ketika di dalam perjalan”
(HR. Ahmad)

Setiap manusia disertai dengan syaitan (Jin kafir) di sebelah kirinya dan malaikat atau sering disebut sebagai qarin masuk Islam di sebelah kanannya. Apabila seorang Islam itu benar-benar soleh, dia dapat membawa qarinnya. Perkara ini telah disebutkan dalam sebuah hadis riwayat Imam Muslim ini juga:

“Rasulullah SAW bersabda: Tidak ada seorang pun kecuali ia disertai oleh seorang qarin (penyerta) daripada jin dan seorang qarin (penyerta) daripada malaikat.
Para sahabat bertanya: Apakah termasuk Anda wahai Rasulullah SAW?
Rasulullah SAW menjawab: Ya, termasuk saya, hanya Allah sahaja menolong saya sehingga jin itu masuk Islam. Ia (jin tadi) tidak pernah menyuruh saya kecuali untuk kebaikan”
(HR. Muslim)



4.    Jin dan syaitan tidak dapat menyerupai Rasulullah SAW

Syaitan dan jin tidak dapat menyerupai bentuk dan rupa Rasulullah SAW. Oleh sebab itu, apabila seseorang bermimpi bertemu Rasulullah SAW, maka sesungguhnya dia benar-benar bertemu Rasulullah SAW seperti mana yang tersebut di dalam hadis sahih:

“Rasulullah SAW bersabda: Barangsiapa yang bermimpi melihatku, maka dia sungguh telah melihatku kerana syaitan tidak dapat menyerupaiku”
(HR. Muslim)


5.    Jin dan syaitan tidak dapat melewati batas-batas tertentu di langit

Walaupun jin dan syaitan mempunyai kelebihan bergerak dengan pantas, tetapi mereka tidak dapat melewati batas-batas yang telah ditetapkan oleh Allah untuk mereka. Jikalau mereka cuba untuk melepasi batas-batas yang telah ditetapkan, mereka akan binasa dan hancur.

Disebabkan oleh batasan ini, jin dan syaitan tidak dapat mencuri maklumat daripada langit untuk disebarkan dengan tujuan yang jahat. Apa jua yang mereka bisikkan kepada tukang-tukang ramal dan bomoh adalah bohong semata-mata.

Untuk lebih jelas dengan hal ini, ia terdapat di dalam Al Quran:
يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانْفُذُوا ۚ لَا تَنْفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ
33. Hai jama'ah jin dan manusia, jika kamu sanggup menembus (melintasi) penjuru langit dan bumi, maka lintasilah, kamu tidak dapat menembusnya kecuali dengan kekuatan.
(Surah Ar Rahman: 33)

فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ
34. Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?
(Surah Ar Rahman: 34)

يُرْسَلُ عَلَيْكُمَا شُوَاظٌ مِنْ نَارٍ وَنُحَاسٌ فَلَا تَنْتَصِرَانِ
35. Kepada kamu, (jin dan manusia) dilepaskan nyala api dan cairan tembaga maka kamu tidak dapat menyelamatkan diri (dari padanya).
(Surah Ar Rahman: 35)



6.    Jin tidak dapat membuka pintu yang telah ditutup dengan menyebut nama Allah

Di dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW bersabda:

“Tutuplah pintu-pintu, dan sebutlah nama Allah (ketika menutupnya), kerana syaitan tidak akan membuka pintu yang sudah terkunci dengan menyebut nama Allah. Tutuplah juga tempat air minuman (qirab dalam Bahasa Arab adalah tempat menyimpan air minuman yang diperbuat daripada kulit binatang) dan bejana-bejana kalian (untuk masa sekarang seperti almari dan lain-lain) sambil menyebut nama Allah, meskipun kalian hanya menyimpan sesuatu di dalamnya dan  (ketika hendak tidur),matikanlah lampu-lampu kalian.”
(HR. Muslim)

Sebagai seorang Islam, kita harus menggunakan segala kelemahan-kelemahan jin dan syaitan ini untuk melindungi diri kita dan keluarga dan istiqamah untuk terus  meningkatkan keimanan kita kepada Allah dengan menurut segala perintahNya dan meninggalkan segala laranganNya.


Walahuallam.

Klik & Share Page untuk info lanjut:


No comments:

Post a Comment